نمونه هایی از امر به معروف صحیح

نمونه هایی از امر به معروف صحیح /بشر ذاتا به خوبی گرایش دارد و از بدی روی گردان است،ما باید با توکل بر خدا با مطالعه با تفکر و... بیاموزیم که چگونه می توان امر به معروف و نهی از منکر در خور و کارآمدی اشته باشیم،باید از سیره ی ائمه اطهار (ع) کمک بگیریم تا در این امر مهم موفق باشیم.
 
 
 
بررسی و کشف روش های اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر
یکی از اصولی ترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر احتمال اثر گذاری آن می باشد و وجود چنین شرطی به معنای خالی کردن شانه از این وظیفه مهم شرعی نیست بلکه از وظایف بسیار مهم آمرین به معروف و ناهیان از منکر که کمتر نیز بدان توجه می نمایند این است که در هر موضوعی روشهای اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر را بررسی ، کشف و اجرایی نمایند چرا که در صورت عدم شناخت روش های تاثیر گذار ممکن است نتیجه معکوس عائد آمرین به معروف و ناهیان از منکر گردد در این قسمت برایتان چند نمونه از روش هایی که افراد گوناگون در راستای امر به معروف و نهی از منکر به کار برده اند را ذکر می نمائیم
مشکل در امر "امر به معروف و نهی از منکر " نیست ،بشر ذاتا به خوبی گرایش دارد و از بدی روی گردان است،ما باید با توکل بر خدا با مطالعه با تفکر و... بیاموزیم که چگونه می توان امر به معروف و تهی از منکر در خور و کارآمدی اشته باشیم،باید از سیره ی ائمه اطهار (علیهم السلام) کمک بگیریم تا در این امر مهم موفق باشیم
ادامه مطلب ...

امر به معروف و نهی از منکر به سبک زینب (ع)

امر به معروف و نهی از منکر به سبک زینب (ع) /و باز زینب در مجلس یزید چه کرد؟ و چگونه قیام عاشورا را زنده کرد و امر به معروف و نهی از منکر را در منتها درجه خود قدر و قیمت نهاد.
 
 
 
"روز یازدهم جلّادهای ابن زیاد می آیند اهل بیت را سوار شترهای بی جهاز می کنند و حرکت می دهند و اینها شب دوازدهم را شاید تا صبح یکسره با کمال ناراحتی روحی و جسمی طی طریق می کنند، فردا صبح نزدیک دروازه تا کوفه می رسند. دشمن مهلت نمی دهد. همان روز پیش از ظهر اینها را وارد شهر کوفه می کنند. ابن زیاد در دارالاماره ی خودش نشسته است یک مشت اسیر، آنهم مرکّب از زنان و یک مرد که در آن وقت بیمار بود .... معمولاً وقتی می خواهند از یک نفر به زور اقرار بگیرند یا اعصابش را خرد کنند، اراده اش را در هم بشکنند یک بیست و چهار ساعت، چهل و هشت ساعت به او غذا نمی دهند، نمی گذارند بخوابد، مرتب زجرش می دهند.
 
در چنین شرایطی اگر افراد مستأصل می شوند، می گویند، هر چه می خواهی بپرس تا من بگویم، شما ببینید اینها وقتی که وارد مجلس ابن زیاد می شوند، بعد از آن همه شکنجه های روحی و جسمی چه حالتی دارند! زینب (علیها السّلام) را وارد مجلس ابن زیاد می کنند. سلام نکرد، اعتنا نکرد. ابن زیاد از اینکه او احساس مقاومت کرد، ناراحت شد، سلام نکردن زینب معنایش این است که هنوز اراده ی ما زنده است.

هنوز ما به شما اعتنا نداریم. هنوز هم روح حسین بن علی در کالبد زینب می گوید: هیهات منّا الذّله". هنوز می گوید: لااُعطیکم بیدی اِعطاءَالذّلیل وَ لا افِرًّ فِرارَ العَبید (لااًقِرُّ اِقرارَ العبید) (ارشاد مفید ص 235) ابن زیاد از این بی اعتنایی، سخت ناراحت شد. می فهمید این کیست.
 
همه گزارش ها به او رسیده بود. این مرد دَنّی کیست لعین که یک جو شرافت نداشت شروع کرد به سخت ترین وجهی زخم زبان زدن(1). گفت: .... خدا را شکر می کنم که شما را رسوا و دروغتان را آشکار کرد. زینب در کمال جرأت و شهامت گفت: الحمدالله الذی اَکّرمنا بالشهاده خدا را شکر می کنیم که افتخار شهادت را نصیب ما کرد خدا را شکر می کنم که این تاج افتخار را بر سر برادر من گذاشت، خدا را شکر می کنیم که ما را از خاندان نبوت و طهارت قرار داد.
 
بعد در آخر گفت: ... رسوایی مال فاسق هاست (ما در عمرمان دروغ نگفتیم و حادثه دروغ هم به وجود نیاوردیم)، دروغ مال فاجرهاست. فاسق و فاجر هم ما نیستیم، غیر ماست، یعنی تو، رسوا تویی، دروغگو هم تویی ... این مقدار شهادت و شجاعت و ایمان عملی! این امر به معروف و نهی از منکر (به سبک زینب (علیها السّلام) است. (همان- ص 284)

و باز زینب در مجلس یزید چه کرد؟ و چگونه قیام عاشورا را زنده کرد و امر به معروف و نهی از منکر را در منتها درجه خود قدر و قیمت نهاد". آن خطابه بسیار غرّا به زینب (علیها السّلام) در مجلس یزیدبن معاویه ... در آنجا دیگر صحبت 24 ساعت و 48 ساعت نیست، نزدیک یک ماه است که زینب در چنگال اینها اسیر است و حداکثر زجری را که به یک اسیر می دهند به او داده اند. ولی ببینید در مجلس یزید چه کرده ... چگونه شام را زیر و رو کرد. (همان- ص 285)

کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را به خاطر خطرات و زحماتش ترک می کنند، کسانی هستند که اگر در نماز و روزه هم خطر و مانعی ببینید زحمت و ریاضتی ببینید، آنرا هم ترک می کنند. عبادتی را می خواهند که بی درد و سر باشد." دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال، و نه به حیثیتشان ضرر می زند. (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفه ای ضرری به جایی می زند، دیگر آن را قبول ندارند". (همان- ص 289)

از یک طرف یک آدم شریف به خودش اجازه نمی دهد که نمک به زخم کسی که این همه مصیبت دیده است بپاشد و از طرف دیگر، زن به اصطلاح جنس لطیف است، در هیچ قانون جنگی، مردمی که یک ذره شرافت دارند متعرض زن نمی شوند، به هیچ شکلی زخم زبان به او نمی زنند، جراحت به او وارد نمی کنند، زن را اسیر می گیرند و در عین حال احترام می کنند.
-----------------------------------------------
برگرفته از مقاله بهترین و مؤثرترین امر به معروف/نویسنده:سید صالح زاهدی
راه بهشت به نقل از تبیان

توصیه‌ای به آمران به معروف و ناهیان از منکر

امر به معروف و نهی از منکر از جمله واجبات دینی است که مسلمانان باید نسبت به چگونگی انجام آن آشنایی و توجه کافی داشته باشند، زیرا در غیر این‌صورت تاثیر دیگرگونه بر فرد و جامعه خواهد گذاشت.
آیه 88 سوره هود از قرآن کریم در این زمینه مفاهیمی را مطرح می‌سازد که متن، ترجمه و برخی از مفاهیم مرتبط با آیه 88 سوره هود به شرح زیر است:alt

متن آیه:

«قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَىٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ»

ترجمه آیه:

"(شعیب)گفت: (ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلیل آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا می‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمی‌خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح - تا آنجا که توانایی دارم - نمی‌خواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکل کردم، و به سوی او بازمی‌گردم"

برخی از مفاهیم نهفته در این آیه: در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارش‌ها شده است:

الف) شخصا اهل عمل باشد. «مَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ »

ب) هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْأِصْلاحَ »

ج) توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِالله»

د) همیشه بر او توکل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ »

ه) در مشکلات به او پناه ببرد. « إِلَیْهِ أُنِیبُ »

منبع:

ـ کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال

1390

ـ پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی از قرآن کریم)
--------------------------
ایسنا

۱۱ فایده برای انجام امر به معروف و نهى از منکر، حتى اگر اثر نکر

گاهی امر و نهی ما امروز اثر نمی کند، ولی در تاریخ روی فطرت و قضاوت دیگران اثر دارد. چنان که امام حسین علیه السلام در راه امر به معروف و نهی از منکر شهید شد، تا وجدان مردم در طول تاریخ بیدار شود.
۱) گاهی امر و نهی ما امروز اثر نمی کند، ولی در تاریخ روی فطرت و قضاوت دیگران اثر دارد. چنان که امام حسین علیه السلام در راه امر به معروف و نهی از منکر شهید شد، تا وجدان مردم در طول تاریخ بیدار شود.alt

۲)گاهی امر و نهی، فضا را برای دیگران حفظ می کند. چنان که فریاد اذان مستحب است، گرچه شنونده ای نباشد؛ ایستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمایی لازم است، گرچه ماشینی نباشد. زیرا حفظ قانون و فضای احترام به قانون لازم است.

۳) گاهی امر و نهی ما، گناهکاران را از گناه باز نمی دارد؛ ولی گفتن های پی در پی، لذت گناه را در کام او تلخ می کند و لااقل با خیال راحت گناه نمی کند.

۴) برای حفظ آزادی باید امر و نهی کرد؛ زیرا نگفتن، جامعه را به محیط خفقان و ترس و سکوت تبدیل می کند.

۵) امر و نهی برای خود انسان مقام آفرین است، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن می فرماید: « و من احسن قولاً ممّن دعا الی الله »

۶) امر به معروف و نهی از منکر، اگر در دیگران اثر نکند؛ لااقل برای خود ما یک نوع قرب به خداوند، تلقین و تمرین شجاعت و جلوه ی سوز و تعهد است.

۷) گاهی امر و نهی ما امروز اثر نمی کند، اما روزی که خلافکار در بن بست قرار گرفت و وجدانش بیدار شد، می فهمد که شما حق گفته اید. بنابراین اگر امروز اثر نکند، روزگاری اثر خواهد کرد.

۸) امر و نهی، وجدان انسان را آرام می کند، انسان با خود می گوید که من به وظیفه ام عمل کردم. این آرامش وجدان با ارزش است، گرچه دیگران گوش ندهند.

۹) امر به معروف و نهی از منکر، سیره ی انبیاست، گرچه دیگران گوش ندهند. قرآن می فرماید: « و اذا ذکّروا لا یذکرون » و یا بار ها می فرماید: مردم سخنان و ارشاد های پیامبران را گوش نمی دهند و از آن ها روی بر می گردانند. بنابراین ما نباید توقع داشته باشیم که همه به سخنان ما گوش بدهند.

۱۰) امر به معروف، اتمام حجت برای خلافکار است تا در قیامت نگوید کسی به من نگفت، علاوه بر آنکه عذری برای گوینده است تا به او نگویند چرا نگفتی؟

۱۱)  هنگام قهر الهی، آمرین به معروف نجات خواهند یافت.
---------------------------
به نقل از کتاب دقایقی با قران از استاد قرائتی
http://hayauni.ir

منزلت آمران و ناهیان منزلت انبیاست

پیامبر(ص) فرمود: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‎کند در مقام انبیا و شهدا جای دارد یا اینکه از جایگاه خلیفه خدا و جانشین رسولش برخوردار است.

دکتر احمد پهلوانیان در مورد فراگیر نشدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ایران به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایل غفلت از این فریضه عدم توجه به اهمیت و کارایی آن است که می‎تواند برای جامعه در بر داشته باشد. یکی از عوامل برقراری عدالت و حق، امر به معروف و نهی از منکر است وقتی به کارکرد و نتایج آن توجه نشود باعث می‎شود که به آن کمتر بپردازیم.

وی افزود: دلیل دوم بالا رفتن سطح تعارف و رودرواسی در جامعه است. جامعه ما در سطوح مختلفش دچار تملق زدگی شده است چه در سطح اداری و مدیرانش و چه در سطح عوام. یکی از ویژگی ایرانیان بنا به گفته مستشرقان و خود آنها تعارف داشتن است. البته این خصیصه در حد متوسطش خوب است اما در جامعه ما از این حد گذشته و به تملق رسیده است. یعنی افراد مصلحت جامعه و خدا را به مصلحت فردی ترجیح نمی‎دهند.

مدیرمسئول فصلنامه دین و رسانه تصریح کرد: به خاطر ناراحت شدن طرف مقابل و دلخوری او امر به معروف یا نهی از منکر نمی‎کنیم و نمی‏دانیم که رضایت خدا افضل است نه خوش آمدن یا نیامدن بنده.

این کارشناس فقه و ارتباطات درمورد حد و حدود امر به معروف و نهی ازمنکر هم گفت: امر به معروف یعنی امر به هر آنچه که خدا می‎پسندد و به آن دستور داده چه واجب و چه مستحب. نهی از منکر هم یعنی مانع شدن از آنچه که خداوند از آن خوشش نمی‎آید و انسان را از ارتکاب آن عمل نهی کرده حالا چه حرام و چه مکروه. لذا دایره امر به معروف دایره همه خوبی‎ها و دایره نهی از منکر دایره تمام بدیهاست. در آیه 104 و 110 آل عمران و یا 71 توبه به صورت کلی به عمل به این فریضه توصیه شده در جایی خداوند فرموده بعضی از انسانها، در جایی بخشی از جامعه و در جای دیگر امت واحده گفته که مکلف به امر به معروف و نهی از منکر هستند. عمل به این فریضه و تکلیف، به حوزه خاصی اختصاص ندارد.

 قائم مقام مرکز پژوهشهای اسلامی صداو سیما در مورد اثرات فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر هم تصریح کرد: پیامبر فرمود کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‎کند در مقام انبیا و شهدا جای دارد یا اینکه از جایگاه خلیفه خدا و جانشین رسولش برخورداراست. یعنی منزلت آمران و ناهیان منزلت انبیا و شهداست. کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‎کند  حس مسئولیت شناسی و تعهد نسبت به خود و دیگران در او زیاد است و همچنین عمل به این فریضه این حس را در او تقویت می‏کند. همچنین امر به معروف و نهی از منکر باعث امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه می‏شود. در بعضی تحلیل‎ها از آن به عنوان پلیس عمومی اینکه همه پلیس هم هستند ذکر شده است. این فریضه یکی از عوامل برپایی قسط و عدل و مخصوصاً عدالت اجتماعی است.

این محقق و نویسنده ادامه داد: عمل به این فریضه موجب بالا رفتن نظارت چه بر مردم و چه به حاکمان می‏شود. زیرا اصل هفتم قانون اساسی بر وظیفه دولت بر مردم و مردم بر دولت در قبال این تکلیف اشاره کرده است. نظارت بیشتر هم باعث کاهش تخلفات می‏شود.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی در مورد ویژگی‎های آمر به معروف و ناهی از منکر هم بیان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‎کند در گام اول خود باید به آن معروف و نهی از منکر عمل کند این مسئله باعث می‏شود که نسبت به رفتار و گفتارش تعهد داشته باشد. چنین جامعه‏ای باید روح همبستگی و اخوت و برادری در خود داشته باشد یعنی به تعبیر قرآن یک امت باشد امت علاوه بر ملت بعد اخوت و برادری در آن بیشتر است. در چنین حالتی ظلم و ستم کاهش می‎یابد و حقوق کسی ضایع نمی‎گردد.

در مورد برخی اتفاقات ناگوار برای برخی از آمران به معروف و ناهیان از منکر و ضرب و شتم آنها هم یادآورشد: اگر چنین اتفاقی بیفتد نشان از این دارد که آمران و ناهیان از سوی دولت حمایت نمی‎شوند و مانند برخورد خیابانی با ضاربان آمران و ناهیان برخورد می‎شود. یعنی کسی که مانع اجرای دستور خدا شده برای مثال نگذارد کسی نماز بخواند باید اشد مجازات را برای او در نظر گرفت زیرا امر به معروف و نهی از منکر مانند فروعات دیگر دین است از جمله حج و نماز و روزه و ... .

وی درمورد اینکه با کسانی که هیچ گونه توصیه به معروف و نهی از منکر را نمی‏پذیرند باید چگونه برخورد شود و راهکار جا انداختن این فریضه در عموم جامعه چیست هم اظهارداشت: باید قانونی سخت در اینباره تدوین کنیم یعنی قوه قضائیه یا ضابطین آن از جمله نیروی انتظامی پشتیبان کسانی باشند که امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند. البته در کنار برخورد قانونی باید به مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه توجه شود. اینکه دانش‎آموزی در طی دوران مدرسه با روش برخورد با این فریضه و آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن آگاهی ندارد مسلماً خودش نمی‎تواند یک آمر به معروف یا ناهی از منکرخوبی شود و یا حتی وقتی که مورد تذکر آمران و ناهیان قرارگرفت عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد.

پهلوانیان درمورد معروف‏ها و منکرهایی که در جامعه ما مورد فراموشی قرار گرفته هم گفت: بی حجابی، گران فروشی کم فروشی، احتکار،عدم عمل کردن به وعده‏ها یا خلف وعده، راه نینداختن کار مردم، حاکمیت روابط به جای ضوابط از منکرهایی است که باید تذکرات جدی به خاطیان آن داد و اقامه نماز یعنی برپایی با شکوه آن به طوری که دیده شود و تأثیر اجتماعی‏اش را بگذارد و به یک نهاد تبدیل شود. صداقت، کمک به همنوع، نگاه به مصلحت جمعی، دوری از مصلحت فردی و علم اندوزی و دانش افزایی از معروف‎هایی هستند که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی در پایان یادآور شد: البته جایی که احتمال می‏رود امر به معروف و نهی از منکر بر خاطیان هیچ اثری نمی‎گذارد و یا احتمال ضرر مالی و جانی دربردارد عمل به این تکلیف واجب نیست. برای جلو گیری از این حالت بهتر است آمران و ناهیان مجوز قانونی از مراکز ذیصلاح قضایی داشته باشند.